Waarom halen ze bij uitslag PAP 4 of 5 niet meteen de hele baarmoeder weg?

In plaats van eerst nog weer een stukje ervan op kweek te zetten? Vooral bij vrouwen die toch geen kinderen meer willen? Heb je daar zelf ook nog wat over te zeggen?

Om vragen of sterkte toewensingen te voorkomen: Het gaat hier niet om mijzelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als de hele baarmoeder wordt weg gehaald, komen er niet meteen overgangsklachten. Die komen wel, als er eierstokken worden weg gehaald.
Je eigen minder vrouwelijk voelen is onzin, ik loop niet met mijn baarmoeder in de tas.
Wel kunnen er andere klachten komen als:
Plas incontinentie, rugpijn, en psychische klachten. Je sluit een fase af in je leven.
In jouw plaats zou ik het goed doorpraten met de behandelde arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je er zelf best iets over te zeggen hebt! Alleen is een volledige operatie niet altijd nodig, en zo'n operatie is een geweldige tik voor je lichaam. Dat is niet iets wat ik "zomaar" zou doen!

Alhoewel, als er een foute uitslag komt, denk ik daar mogelijk weer anders over ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is een deel van de baarmoeder verwijderen voldoende!

De nadelen van het verwijderen van de hele baarmoeder is best heftig.

Je kan dus geen kinderen meer krijgen.
Er onstaan soms plasproblemen.
Er komen overgangsklachten.
Veranderde beleving van de seksualiteit.
Je kunt je minder vrouwelijk voelen.

Allemaal redenen om niet gelijk de hele baarmoeder weg te halen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de baarmoeder wordt verwijderd krijg je naast overgangsklachten sneller last van kwaaltjes, die normaalgesproken bij oudere vrouwen voorkomen, zoals ostheoporose. Dit is de reden dat ze (tot een vrouw ongeveer 45 jaar oud is) de baarmoeder op alle mogelijke manieren gezond proberen te maken. Bovendien is de herstelkans bij iemand met bijvoorbeeld PAP4a behoorlijk groot. Voor je 45e wordt je baarmoeder dus alleen verwijderd als er geen andere keus is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een operatie te besparen.
Ik had het geluk om een jaar lang medicijnen te gaan gebruiken en als het niet werkte kon ik elk moment de beslissing nemen om alsnog alles weg te laten halen.
Gelukkig is dat niet nodig geweest en sloegen de medicijnen geweldig aan en ben ik helemaal genezen verklaard.
Ik ben nog steeds enorm blij, dat ik van een zware operatie heb afgezien en me nu geweldig voel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een PAP-test (uitstrijkje) is geen diagnostische test maar geeft slechts een indicatie voor wat er aan de hand zou kunnen zijn. Vandaar dat de diagnose gesteld worden met behulp van een weefselonderzoek (geen kweek) om met 100% zekerheid te weten wat er precies aan de hand is. Met zo'n uitslag is de kans wel heel groot dat het om kanker gaat, meestal van de baarmoedermond of van de baarmoeder. Verder onderzoek en behandeling is noodzakelijk.